DalenSkaparna är ett bra exempel på nytänkande.
När vi en gång i tiden skulle göra reklam för Republiken Klarälvdal’n tänkte vi först – reflexmässigt – att sånt kostar pengar så vi måste göra en kostnadsbudget. Sedan tog vi mod till oss och tänkte tvärtom: Det vore ju festligt om vi kunde tjäna pengar på att berätta om vad vi håller på med!
Sagt och gjort. Vi hängde på oss gitarrer och dragspel, samlades runt en ståbas och gjorde presentationen till ett slags informativ och seriös stå-upp-föreställning till sång och musik. Och när folk såg oss uppträda som artister var det naturligt att betala gage.
Första året drog vi faktiskt in 140 000 kronor för att vi gjorde reklam och datorns bokföringsprogram protesterade varje gång vi ville redovisa intäkterna på detta kostnadskonto. Men vi gav oss inte …
Det var mot den bakgrunden vi uppfann ordet ”marknadsföringsintäkter”. Jag hör det inte särskit ofta, men om man presenterar sitt budskap på ett inspirerande, informativt och humoristiskt sätt så tycker faktiskt folk att det är värt en slant …
även om det är ett reklambudskap.
Vi kallade oss DalenSkaparna eftersom vi var en viktig del i det republikanska arbetet med att skapa våra egna förutsättningar i Klarälvdalen. Idag är vi fyra personer med otaliga års arbetslivserfarenhet som har gått vidare med konceptet till att leverera musikaliska seminarier kring bygdebegeistring, samhällsutveckling och ledarskap. Vi berättar – på stôllitt allvar och till musik – om hur man kan förändra världen med mod, envetenhet, glädje och kreativitet.
KRESAM AB Ängåsen 60, 683 92 Hagfors Mobil 070 548 46 05 Epost: bengt@kresam.se